fredag, mars 12, 2010

Asylsökande!

En sak som gör mig en aning upprörd, hej nu ska jag vara samhällskritisk igen!

På nyheterna idag kunde man höra om hur migrationsverkets senaste rapport visar att det är flera tusen barn
som väntar på att få en plats i en kommun här i Sverige. Dock beräknar dem bara med att man ska ta in ca. 100st.
Det är alltså en ökning med 900st barn som inte har någonstans att ta vägen. Vad säger då migrationsminsitern?
Jo mina kära vänner, migrationsministern Tobias Billström (M) säger att kommuner kan bli tvingade till att
ta emot fler asylsökande än vad som egentligen är sagt. Visst, jag tycker det är en fin tanke, att man tänker på barnen.

Men tänker dem på barnen egentligen? Vad händer med alla dessa apatiska barn som inte får ett uppehållstillstånd?
Som tvingas iväg från "åh så kära Sverige". Som tvingas tillbaka till hemlandet de flytt ifrån, där de sett tillräckligt
mycket död för att räcka en hel evighet. Ni ger uppehållstillstånd till fel personer. Nej, jag säger inte att det är
fel att ge det till barn utan familj. Men jag menar att ett barn MED familj har precis lika stor rätt att få uppehållstillstånd
som ett barn som inte har någon. Apatiska barn blir avvisade, för att de har en familj. Men hur trygg kan den familjen
vara när de måste tillbaka till ett land där krig är vardagen? Jag bara undrar!!

Så kom inte Tobias Billström och säg att ni ska tvinga på kommuner fler asylsökande när ni inte kan bevilja
ett apatiskt barn uppehållstillstånd, jag säger då bara det. Ni borde få en spark eller två i arslet.

Hej då!

Inga kommentarer: