torsdag, januari 28, 2010

Thurén - Vetenskap för nybörjare

Satt precis och läste i Thuréns bok som ingår i våran kurslitteratur i kursen Pedagogiskt arbete I.
I boken finns ett kapitel som heter "Värderingar och värdeomdömen". Och det språkas tydligt att man ska se skillnad på ett
faktapåstående och en värdeomdömning, och där håller jag fullt med. Värdeomdömning är ju något man själv tycker men som kanske
inte är helt sanningsenlig enligt forskning. I vilket fall, för att komma till poängen och det jag vill diskutera så stod det iallafall att
värderingar (värdeomdömen) finns i politiken och i samhällsdebatten. Det kom då upp en fråga från ett exempel som berörde mig djupt.

"Bör samhället sätta in stora resurser för att hjälpa alkohol- och narkotikamissbrukare och andra utslagna, eller ska de få skylla sig själva?"

Jag reagerade otroligt starkt på frågan och tänkte för mig själv "vafan, klart samhället bör sätta in resurser".
Jag kan klart och tydligt svara för mig själv och säga att jag har absolut ingenting emot att betala 32 % i skatt för
att samhället ska hjälpa dem som kommit på fel kant. I mitt snart 20åriga liv har jag tagit del av mångas erfarenhet
vad gäller olika missbruk och jag VET att det inte alltid är lätt. Sedan kan jag inte säga att "si och så ÄR det", men jag vet
fortfarande en hel del. Därför tycker jag att det är en naiv fråga att ställa. Om vi ska hjälpa till eller inte.
För mig finns inget "inte", för mig finns bara "vi ska hjälpa till". Det är något jag känner att jag vill göra!

Sedan att folk är så himla sparsamma och snåla att de inte ens kan ge 10kr till en hjälporganisation/stödfond
är för mig helt jävla obegripligt.

"Dem får skylla sig själva" - Vadå de får skylla sig själva? Hurfan vet ni hur deras liv startat eller hur de har
kommit in på fel bana? Ni vet ingenting om människornas bakgrund i fråga, ingenting om vad som hänt.
Så hur kan man bara naivt säga "dem får skylla sig själva"? Det gör mig upprörd något så kopiöst!

Skatten är inte bara till för att nyttjas av rikemansfolket, den är till för ALLA! Så klart som korvspa att vi ska hjälpa missbrukare.

Min åsikt, ingen annans. Men vafan, se det från ett annat perspektiv. Se lite längre än vad era snåla näsor räcker!

1 kommentar:

H sa...

impressive
dina åsikter här berör,
du borde skriva mer samhällskritiskt
lite oftare...huh,
me like